گیلان (وبلاگ علی احمد خانی پرشکوه)

یادداشت های یک پرشکوهی با همه افکار و اتفاقات روز مره زندگی

خدا در درون یک مرد دو قلب قرار نداده
ساعت ۸:۳٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٩ اسفند ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: علامه طباطبایی ،قرآن ،قلب ،خدا

 

مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ ...(قسمتی از آیه 3 سوره احزاب)

خدا در درون یک مرد دو قلب (و دو مبدأ ادراک و اراده) قرار نداده و..

تفسیر زیر ازکتاب شریف  المیزان علامه جلیل القدر طباطبایی (رحمت خدا بر اوباد )می باشد 

 

معناى جمله : (ما جعل الله من قلبین فى جوفه) و ارتباط آن را با قبل و بعد این جمله کنایه است از اینکه ممکن نیست کسى بین دو اعتقاد متنافى و دو راى متناقض جمع کند، اگر دو اعتقاد متنافى دیدیم باید بدانیم که دو قلب به آن دو معتقد است، یعنى دو فرد مخالف هر یک به یکى از آن دو اعتقاد دارند، و ممکن نیست یک فرد به هر دو معتقد باشد، و اینکه فرمود: (ما جعل الله لرجل من قلبین فى جوفه - خدا در جوف کسى دو قلب ننهاده ) منظور از آن بیشتر بیان کردن است، همچنان که در جمله (و لکن تعمى القلوب التى فى الصدور) نیز این زیادى آمده.

بعضى از مفسرین گفته اند: جمله مورد بحث زمینه چینى و مقدمه اى است که الغاى مساله ظهار و پسرگیرى را که بعدا بیان مى کند تعلیل نماید، براى اینکه ظهار (اینکه به همسرت بگویى پشت تو چون پشت مادرم است، و با این سخن او را بر خود حرام کنى ) جمع بین دو متنافى است، یعنى زوجیت و مادرى، و همچنین فرزند دیگران را فرزند خود خواندن دو متنافى است، که در یک قلب جمع نمى شوند: (ما جعل الله لرجل من قلبین فى جوفه ).

ولى به نظر ما بعید نیست که بگوییم آیه شریفه تعلیل مطلب قبل است، که رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) را از اطاعت کفار و منافقین نهى مى کرد و به پیروى آنچه به وى وحى مى شود امر مى فرمود، جمله مورد بحث این امر و نهى را تعلیل مى کند و مى فرماید اطاعت خدا با اطاعت کفار و منافقین تنافى دارد، چون قبول ولایت خدا و ولایت آنان متنافى است، مثل توحید و شرک، که در یک قلب جمع نمى شود (ما جعل الله لرجل من قلبین فى جوفه ).