گیلان (وبلاگ علی احمد خانی پرشکوه)

یادداشت های یک پرشکوهی با همه افکار و اتفاقات روز مره زندگی

اربعین ، تجدید میثاق با آرمان امام حسین (علیه السلام)
ساعت ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٢ دی ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: امام حسین (ع) ،بوی سیب ،کربلا
مطلب زیر از سایت رزمندگان اسلام است:
 
" باید دید در کهن‌ترین متون مذهبی ما، از «اربعین» چگونه یاد شده است. به عبارت دیگر، دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟ چنانکه در آغاز گذشت، مهمترین نکته درباره اربعین، روایت امام عسکری(ع) است. حضرت در روایتی که در منابع مختلف از ایشان نقل شده، زیارت اربعین را یکی از پنج نشانه مؤمن دانسته‌اند. 
این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که در منابع دعایی آمده، به اربعین امام حسین(ع) و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است. اما اینکه منشأ اربعین چیست، باید گفت، در منابع به این روز به دو اعتبار نگریسته شده است. 
نخست روزی که اسیران کربلا از شام به مدینه بازگشتند. دوم روزی که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر خدا(ص) از مدینه به کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کند. شیخ مفید(م413) در «مسار الشیعه» که در ایام موالید و وفیات ائمه اطهار(ع) است، به روز اربعین اشاره کرده و نوشته است: این روزی است که حرم امام حسین(ع)، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد. 
در کتاب «نزهه الزاهد» هم که در قرن ششم هجری تألیف شده، آمده است: در بیستم این ماه بود که حرم محترم حسین(ع) از شام به مدینه آمدند. (نزهه الزاهد، ص241) همین طور در ترجمه فارسی«فتوح ابن اعثم» (الفتوح ابن اعثم، تصحیح مجد طباطبائی، ص916) و کتاب «مصباح، کفعمی که از متون دعایی بسیار مهم قرن نهم هجری است این مطلب آمده است. برخی عنوان کرده‌اند که عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی، بر آن است که روز اربعین، روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند، نه آنکه در آن روز به مدینه رسیدند. (لؤلؤ و مرجان، ص154) به هر روی، زیارت اربعین از زیارتهای مورد وثوق امام حسین(ع) است که از لحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است. "
 
بنظر م  امام حسین (ع) همه چیزش با بقیه فرق می کند دوست دارانش فقط از شیعیان ومسلمان نیستند وهمه را دربر می گیرد، کشش ایشان با همه فرق می کند، خلوصیا رانش فرق می کند
عشقش فرا تر ا ز عقل است نمی توان  با زبان عقل ومنطق او وعشق به او وعشق یا رانش را به او ومرگ بیان کرد.
از کی باید گفت از مسلم ابن عقیل آیا مشابه ای دارد؟ از علمدارش آیا در خلوص او ووفاداریش همانندی است ؟ از قاسم بگویم چه بگویم آیا بیانی زیباتر از "مرگ در نظرم از عسل شیرین تر است " است؟ از مظلومیت علی اصغر بگویم؟ ازغمه های عمه سادات زینب کبری چه کسی خبر ندارد؟ کجای این حماسه با عقل تنها قابل بیان است؟
حماسه کربلا هنوز در جریان است وحسین همتایی ندارد.
 
واینکه :
حماسه کربلای حسین (ع) جاودانی است وهمتایی ندارد