گیلان (وبلاگ علی احمد خانی پرشکوه)

یادداشت های یک پرشکوهی با همه افکار و اتفاقات روز مره زندگی

نویسنده: علی احمدخانی پرشکوه - سه‌شنبه ٢٤ بهمن ۱۳٩۱

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز صبح خیلی زود از شمال مسافر داشتیم

مادرم بودن که تشریف آوردن خونه ما چشم ما از دیدنش روشن شد البته یک ماجرای جالب هم رخ داد که گفتنش خالی از لطف نیست :

ساعت حدود 4 صبح  رفتم ترمینال غرب ، محل پیاده شدن مسافر رو تغییر دادن و نزدیک ایستگاه بی آرتی و مترو است ولی فکری برای شخصی ها نکردن ،نه پارکینگی و..!!

خلاصه ماجرا  اینکه  ماشین رو یه جای پارک کردم وفرمان ماشین رو قفل کردم و رفتم دنبال مادرم و...

بر گشتیم به طرف ماشین ، سوار ماشین شدیم وقتی  رو صندلی ماشین نشستم دسته کیلد رو در آوردم تا قفل فرمان را بازکنم 

وای عجب اتفاقی!!!  

کلید  قفل فرمان  از دسته کلیدماشین درآمد بود وگم شده بود !!

هرچه گشتم پیدا نشد که نشد!!

آخرش زنگ زدم خونه و کلید زاپاس را با آژانس برام فرستادن.

شکر را خدا آن موقع صبح خیابان خلوت بود و کمتر از نیم ساعت آژانس رسید.

پی نوشت : فکر کنم باید یک کلید یدکی از این قفل یک جایی توماشین پنهان کرد

 

نویسنده: علی احمدخانی پرشکوه - چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳٩۱

شنیده بودم  که اسم رحمن را نمی توان بر یک فرد نهاد

دیروز داشتم این آیات سوره زخرف را می خواندم :

وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِمَا ضَرَبَ لِلرَّحْمَٰنِ مَثَلًا ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ ﴿١۶﴾
 
و [در صورتی که] چون یکی از آنان را به [ولادت] دختری که شبیه و هم جنس خدا قرار داده مژده دهند در حالی که [دلش] پر از اندوه و خشم است، صورتش سیاه می شود! [چون علاوه بر اینکه دخترداری را دوست ندارد از آن ننگ دارد، اما همین دختر را به عنوان هم جنس و فرزند خدا قلمداد می کند!!]
 
من فکر می کردم رحمن یک صفت است ولی در این آیه وآیات خداوند متعال خودش  را با " رحمن " نامبرده است .
 
این حدیث را هم جستجو کردم پیدا کردم که:
 
در «تفسیر صافی» از امام صادق (ع) نقل کرده که:«الرّحمن اسم خاص لصفه عامه و الرِّحیم اسم عام لصفه خاصه»(1)یعنی «رحمان» اسم مخصوص خداوند است و نمی توان نام کسی را رحمان نهاد.این رحمت رحمانی شامل تمامی موجودات می شود و «رحیم» اسم ویژه خداوند نیست و قابل نام گذاری افراد به این نام است.این رحمت رحیمی مخصوص مؤمنین است.
البته این آیه بسیار بزرگ است و باید تفسیر به رای نکرد ولی این نکته برایم جالب بود.
 
پی نوست : دوستان اگر مطلبی در این مورد دارند راهنمایی کنند، متشکرم
 
 

 

نویسنده: علی احمدخانی پرشکوه - سه‌شنبه ۱٧ بهمن ۱۳٩۱

می گن روزگاری پادشاهی برای  آزمایش ، یک تخته سنگی رور در یک مسیری گذاشت تا ببیند عکس العمل مردم چگونه است.

مردمی که رد می شدن بعضی ها بی توجه از کنارش رد می شدند وتوجه ای نمی کردند.

بعضی ها که می دیدند یک نگاه تعجب بر آنگیزی می کردند و رد می شدند.

بعضی ها هم عصبانی می شدند ومی گفتند این چه سرزمینیه ، این مملکت مگر پادشاه ندارد؟ و ... از این حرفها ولی هیچ کس اقدامی نمی کرد.

تا نزدیکی های عصر یک کشاورزی از آنجا می گذشت وقتی سنگ رو دید وسایلش را کناری گذاشت و با هر زحمتی بود سنگ رو کنار زد.

زیر سنگ یک کیسه بود که داخل آن  چند سکه طلا بود ویک یاداداشت، در یادداشت نوشته شده بود : انسان همیشه باید با به مشکلات مبارزه کند چرا که هر مشکلی می تواند تبدیل به فرصتی باشد.

پی نوشت : بر اساس داستان رادیو  قرآن " ... با صدایی ماندگار" ساعت 7.27 دقیقه

نویسنده: علی احمدخانی پرشکوه - دوشنبه ٩ بهمن ۱۳٩۱

بسم الله الرحمن الرحیم

این ایام ایام شادی  مسلمین است

در این روزهایی پیا مبر رحمت که دورد وصلام خدا بر او وخاندانش باد دیده به جهان گشود هم او که پیامبر رحمت نام گرفت _ رحمت برای دو جهان.

تولد رسول خدا (ص‌) در روایت ابن اسحاق‌، روز دوشنبه 12 ربیع الاول «عام الفیل‌»دانسته شده است‌. این در حالی است که بر اساس محاسبه محمد حمیدالله سالروز دقیق تولد آن حضرت‌، 17 ربیع الاول دانسته شده است‌. محمد رسول خدا (ص‌)، شیمل‌، ص 11 )

قیس بن مَخْرمه گوید: من و رسول‌خدا عام الفیل به دنیا آمدیم و (که اصطلاحا به این قبیل موارد) برای همین جهت به ما لِدان‌» گفته می‌شود السیرة النبویه‌: 142.1) بعدها خود پیامبر (ص‌) فرمود که روز دوشنبه روزی است که من درآن متولد شدم و در آن روز مبعوث گشتم‌.( سبل الهدی‌:226.2)

محل تولد پیامبر در شعبی قرار داشت که به شعب ابی‌طالب مشهور بود و در پایین ابطح در فاصله یک صد تا یک صد و پنجاه متری کعبه قرار داشت‌. محل فعلی آن‌کتابخانه و مشهور به مولد النبی (ص‌) است و مردمان بعدها در آنجا نماز می‌گذاردند.( اخبار مکه فاکهی‌: 269.3 )  

بقیه این مطلب در ادامه

همچنین ولادت امام صادق ( علیه السلام) را تبریک می گوییم

 مذهب شیعه را بدلیل اینکه بیشترین احادیث را از ایشان  روایت شده  وشاگردان بزرگی در این را ه تربیت نموده اند بنام مذهب جعفری می خوانند

این البته به دلیل شرایط خاصی است که در زمان ایشان فراهم شده بود  

این نکته رو نیز باید یاد آور شد که تمامی دانشمندان اهل تسنن در کلاس درست امام صادق(ع) حضور داشته اند

راستی می دونید به امام صادق (ع) شیخ الائمه گویند؟

بقیه این مطلب در ادامه


 

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: علی احمدخانی پرشکوه - سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳٩۱
 
 
دهم ربیع الاول، مصادف با سالروز پیوند آسمانی مرد و زنی است که اسلام زیر چتر اراده و ایثارشان جان گرفت و بالید.
 
به گزارش مهر، در چنین روزی عروسی پای به خانه احمد(ص) می‌گذارد که آسمان و زمین از مبارکی قدمش پای کوبان و دست افشان اند. 
امروز زنی به عقد محمد(ص) در می‌آید که برای شوهر نه فقط همسر بلکه دوستی صدیق و یاوری همیشگی است.
 
خدیجه(س) می‌آید تا برای محمد(ص) همدم مناجات‌های غار حرا باشد و سنگ صبور روزهای سخت مورجی اسلام در میان قوم عرب. 
آری خدیجه(س) می‌آید تا نه از جان، و نه از مال خود در راه اسلام ذره ای دریغ نکند تا هم عمر و هم اموالش وقف خدا و دین اسلام شود.

 
خدیجه کبری(س) آن همسر بی مثل و مانند محمد مصطفی(ص) است که در وصف ایثارش نتوان آنچنان که شایسته نامش است روایت کرد. 
این خدیجه(س) بانوی بیت نبوت است که می شود ام فاطمه؛ فاطمه ای که خود دلیل و برهانی است بر آفرینش زمین.

 
اوست که بر محمد(ص) یاوری کرد و بر اسلام مادری و درطوفان راه و بحبوحه حادثه ها پای به پای رسول خدا(ص) رنج برد و ایستادگی کرد و این چنین است که نبی الله(ص) او را مایه آرامش خود می داند و به خاطر بلند مرتبگی، خرد زیاد و تدبرش لغت "کبری" را به او می دهد.
 
 
پیوند حضرت خدیجه(س) و حضرت محمد مصطفی(ص) پیوندی آسمانی و مهر و محبت بین آنها تا آنجایی است که بعد از وفات حضرت خدیجه(س)، پیامبر هیچ گاه او را از یاد نبرد و پیوسته او را یاد می کرد و بر او درود می فرستاد. 
این چنین زندگانی و عاطفه عمیق بین پیامبر و حضرت خدیجه کبری(س) باید همواره سرمشق راه و الگوی زندگی مشترک همه ما باشد.
 
(بر گرفته از سایت  الف)
 
این ازدواج مبارک باشد
 
پی نوشت :دعا می کنیم خداوند به عظمت این روز  و عظمت این زن وشوهر زمینه ازدواج موفق برای همه جوانها را فراهم کند
 
نویسنده: علی احمدخانی پرشکوه - دوشنبه ٢ بهمن ۱۳٩۱

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز 9 ربیع الاول سالروز به درک واصل شدن عمربن سعد ( خداوند لعنتش کند) از مسببان اصلی واقعه کربلا وآغاز امامت ورهبری حضرت مهدی (عج)  وآخرین ذخیره الهی است.

امید وارم خداوند ما را از پیروان ویاوران  امام زمان قرار دهد ومصداق این سخن گران بهای امیر سخن علی ابن ابی طالب ( درود سلام بر او باد) نشویم که فرمود:"کسی که در یاری رهبرش خواب باشد زیر لگد دشمن بیدار می شود "

و انشالله که از نجات یافتگان باشیم.

متن زیر قسمتی از سخنان پیامبر عظیم اشان اسلام حضرت محمد(ص) در خطبه غدیر در مورد امام زمان است را می خوانیم:

أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِىَّ. أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَى‏الدِّینِ. أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ.

 أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها. أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها.

 آگاه باشید همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست.

 هان ! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود.

هشدار ! اوست انتقام گیرنده ی از ستمکاران.

 هشدار ! اوست فتح کننده ی دژها و منهدم کننده ی آن ها !

 هشدار ! اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان و رهنمای آنان.

 أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاَِوْلِیاءِاللَّهِ. أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ اللَّهِ.

 هشدار ! اوست خون خواه تمامی اولیای خدا.

 هان ! همانا او یاور دین خداست.

 أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ. أَلا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذى فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذى جَهْلٍ بِجَهْلِهِ.

 أَلا إِنَّهُ خِیَرَةُاللَّهِ وَ مُخْتارُهُ. أَلا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالُْمحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ.

  هان ! او از دریایی ژرف پیمانه هایی افزون گیرد.

 هشدار ! او به هر ارزشمندی به اندازه ی ارزش او و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ی نادانی اش نیکی کند.

 هان ! او نیکو و برگزیده ی خداست.

هشدار ! اوست میراث دار دانش ها و احاطه دار بر ادراک ها.

  أَلا إِنَّهُ الُْمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُشَیِّدُ لاَِمْرِ آیاتِهِ. أَلا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ.

أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ.

 هان ! او از پروردگارش خبر دهد و نشانه های او را برپا کند و استحکام بخشد .


هشدار ! اوست بالیده و استوار.

 آگاه باشید ! هم اوست که اختیار امور جهانیان به او سپرده شده است.

 أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَیْنَ یَدَیْهِ.

 هان ! پیشینیان از قرن ها ظهور او را پیشگویی کرده اند.

  أَلا إِنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ.

 هشدار ! اوست حجت پایدار و پس از او حجتی نخواهد بود. (این تعبیر به عنوان حجت، امامت و مسئولیت است و نظری به رجعت دیگر امامان ندارد. زیرا آنان حجت های پیشین اند که دوباره رجعت خواهند کرد.)

 راستی و درستی و روشنایی جز با او نیست.

  أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَیْهِ. أَلاوَإِنَّهُ وَلِىُ‏اللَّهِ فى أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فى خَلْقِهِ، وَأَمینُهُ فى سِرِّهِ وَ علانِیَتِهِ.

 هان ! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده او یاری نخواهد گشت.

 هشدار ! او ولی خدا در زمین، داور او در میان مردم و امانت دار امور آشکار و نهان است